جدیرترین اخبار :
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار
  • حضور منطقه آزاد چابهار در اکسپو ۲۰۲۴
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • جهش تولید در مناطق آزاد نیازمند رفع موانع حقوقی و اجرایی است
  • یکی از فرصت ها برای تحقق شعار سال، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند

بندرچابهار بهترین بدیل برای بندر کراچی است

اقتصادی | تاریخ خبر : 2/08/29 | تعداد بازید :412
کارشناس افغان در امور اقتصادی گفت: متکی بودن به بندر کراچی به سود افغانستان نیست و بندر چابهار ایران از همه جوانب بدیل خوبی نسبت به بندر کراچی برای تجار و بازرگانان افغانستان است.

عبدالنصر رشتیا کارشناس افغان در امور اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به محدودیت‌های پاکستان بر انتقال کالاهای ترانزیتی از بندر کراچی گفت: مشکلاتی که در حال حاضر پاکستان برای تجار و بازرگانان افغانستان در بندر کراچی ایجاد کرده است ریشه در اختلافات سیاسی با حکومت طالبان دارد و چون پاکستان می داند که در حال حاضر تنها مسیر ترانزیتی که افغانستان می تواند از آن استفاده کند بندر کراچی است و لذا می خواهد از این موضوع به عنوان اهرم فشار بر افغانستان استفاده کند.

وی تصریح کرد: بازرگانان و تجار افغانستان همیشه از این سیاست های پاکستان متضرر شده اند و در روزهای اخیر نیز ملیون ها دلار بر اثر همین توقف کالا ها در بندر کراچی، به تجار افغانستان خسارت وارد شد.

رشتیا در ادامه افزود: متکی بودن به یک مسیر می تواند همیشه برای افغانستان و تجار این کشور مشکل ایجاد می کند و افغانستان باید به دنبال راه بدیل باشد و بندر چابهار ایران از همه جوانب بدیل خوبی نسبت به بندر کراچی برای تجارت و ترانزیت، تجار و بازرگانان افغانستان است، چون هم مسیر کوتاه است و هم هزینه ها هم به مراتب نسبت به بندر کراچی کمتر است.

این آگاه امور اقتصادی خاطر نشان ساخت: اگر ایران و افغانستان تفاهم داشته باشند با سرمایه گذاری مشترک می توانند بندر چابهار را جایگزین بندر کراچی کنند بدون شک این سود خوبی برای هر دو کشور به ویژه تجار و بازرگانان افغانستان دارد.

لازم به ذکر است که پاکستان به دنبال اعمال فشار بر مهاجران، هزاران کانتینر کالای تجارتی بازرگانان افغانستان را در بندر کراچی متوقف کرده است.

این کشور علاوه بر توقف کالاهای وارداتی، صادرات ۲۱۲ قلم کالا به افغانستان را نیز ممنوع کرده است. اسلام‌آباد گفته که برای مدیریت تجارت خود ۱۰ درصد تعرفه گمرکی بر پنج کالای ترانزیتی افغانستان را افزایش داده است؛ اقدامی که از سوی بازرگانان، خلاف توافق‌نامه‌های چندجانبه خوانده می‌شود.

اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و برخی از بازرگانان می‌گویند که این اقدام پاکستان ظالمانه، خلاف معاهدات تجارت بین‌المللی و توافق‌نامه (APTA) است و باید در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.

مقامات حکومت طالبان می گویند که بر اثر سیاست های جدید دولت پاکستان بیش از ۳۰۰۰ کانتینر اموال تجارتی در حالی در بندر کراچی متوقف شده که حکومت پاکستان خواستار مالیات بیشتر است و این امر میلیون‌ها دلار به تاجران افغان زیان وارد کرده است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل